تجهیزات ضد انفجار ؛ ناجی آتش نشان ها

کلمه آتش نشان

روز هفتم مهر ماه هر ساله به جهت تشکر از زحمات بی دریغ آتش نشانان به نام آن ها نام گذاری شده است. وقتی از آتش نشان یا خاموش کنندگان شعله صحبت می کنیم، نا خود آگاه یاد  انفجار، عدم وجود تجهیزات ضد انفجار، سریال 125 یا آن میله ی معروف که برای تسریع در روند کمک رسانی به مشکلات و حوادث به جای پله استفاده می شود، می افتیم. اما نام آتش نشانان برای برخی از افراد در کشور ما همواره با حادثه پلاسکو همراه شده است.

در سال 1395 و در پنجم دی ماه، ساختمانی عظیم که از سال 1341 در خیابان جمهوری بنا شده بود، فرو ریخت. ساختمانی بزرگ اما قدیمی که 560 واحد تجاری در خود جای داده بود. خبر ناگهانی و شوکه کننده بود. همه سریع دست به تلفن شدند تا حالی از اقوام یا نزدیکن خود که حتی در میدان انقلاب کار می کردند بپرسند.

هدف این نوشته یادآوری قصه پرغصه پلاسکو نیست، هدف این نوشته معرفی تجهیزات ضد انفجار به عنوان یکی از عوامل مهم پیشگیری از چنین حوادثی است

پلاسکو که زمانی نشان و نماد تهران مدرن بود بعد از پنجاه و چهار سال به خاک نشسته بود. ساختمانی هفده طبقه که زیر بنایی بیست و نه هزار متری داشت. هزاران شغل، میلیارد ها تومن و ده ها هزار خانواده بر خرمنی از نابودی فرود آمده بودند. در کنار همه ی این رویداد های ناگوار قصه ای بود که بیش از دیگر داستان ها جان مردم را حریق آتش کرد. آن هم داستان جوانانی که مثل هر روز عادی صبح از خواب بیدار شده بودند، به ایستگاه محل خدمت خود رفته بودند، لباس کار برتن کرده بودند، مشغول حرف زدن با هم بودند و شاید حتی در حال برنامه ریزی برای کار های عقب افتاده ی خود و یا گذران وقت با خانواده های خود بودند.

پلاسکو

چرا پلاسکو ها آتش می‌گیرند؟

علت اصلی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اتصال برق (و احتمالاً نشت هم‌زمان گاز از ‏کپسول گاز) اعلام شد، علت گسترش آتش‌سوزی ‏وجود مقادیر فوق‌العاده زیاد پارچه در ساختمان، ارتباط کامل بین فضاها از طریق سقف‌های کاذب، پلکان و شفت تأسیسات و گسترش آتش از طریق این فضاها، نبودن هرگونه فضا بندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش درون و در بین طبقات ساختمان، نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان و عدم انطباق راه خروج با طراحی صحیح و برابر با اصول ایمنی در برابر آتش ونبودن تجهیزات ضد انفجار و یک سیستم گرمایشی استاندارد و وجود تعداد زیادی کپسول‌های گاز پیک‌نیکی و نیز وجود موانع زیادی برای فعالیت آتش‌نشانان عنوان‌شده که سرعت عمل آن‌ها را کاهش داده است، نتیجه بررسی‌های فنی در زمینه علت ریزش ساختمان فقط آتش‌سوزی اعلام شد و هرگونه فرضیه‌ای مبنی بر وقوع انفجار یا وجود مواد قابل‌انفجار در هر سطحی رد شد.

اما در هر صورت از بی توجهی به مسائل ایمنی و سلامت محیط به سادگی نمی توان گذشت. 16 آتش نشانی که در راه حفظ جان هموطنان خود شهید شده اند، با کمی دقت و توجه می توانستند هم اکنون زنده و در کنار خانواده های خود باشند. بار اصلی این اتفاق و حادثه ی سهمگین بر عهده ی کسانی است که با بی توجهی های خود جان افراد را به خطر می اندازند و زندگی ها را از نابود می کنند.

در جهان امروز ایمنی حرف اول را می زند. با گسترش و همگانی شدن انقلاب صنعتی، ابتدا افزایش تولید به شکلی سرسام آور مورد توجه قرار گرفت، اما بعد ها و با ورود به دنیای مدرن و امروزی کم کم افزایش تلید و کسب سود رقیبی در میزان اهمیت کنار خود دید، این رقیب سلامت و ایمنی کارکنان بود. نه تنها کارکنان بلکه همه ی کسانی که با محیط کاری در ارتباط هستند.

هدف این نوشته یادآوری قصه پرغصه پلاسکو نیست، هدف این نوشته معرفی تجهیزات ضد انفجار به عنوان یکی از عوامل مهم پیشگیری از چنین حوادثی است

جان آتش نشان

آیا جان آتش نشانان را نیز بیمه جبران می‌کند؟

یکی از عادات ما انسان ها فکر به درمان به جای پیشگیری است. همیشه در مواقعی که نامی از آتش سوزی می آید یا زلزله و یا سیل و هر نوع بلایای غیر مترقبه ی دیگر؛ اولین جمله ی ما این است که « بیمه خودش جبران می کند.» این حرف از چند جهت نادرست است،

  • اول اینکه ما داریم جانی را با این حرف به خطر می اندازیم؛ وقتی می شود به راحتی و با استفاده از رعایت نکات ایمنی از حادثه پیشگیری کرد چرا باید به فکر درمان بود؟
  • دو، ما تنها به خودمان فکر می کنیم. اگر حتی بحث خطرات جانی افراد در میان نباشد، باز ما برای سایر افراد ارزشی قائل نیستیم؛ زیرا شاید با استفاده از بیمه مشکلات ما تاحدودی ، و نه کامل، حل و فصل شود؛ اما برای دیگران مشکل ساز می شود.
  • سوم، ایجاد تداخل در روند کاری خود ما؛ یکی از عوامل موفقیت هر سازمان و هر کسب و کاری وجود ثبات در روند پیش برد فعالیت های آن کسب و کار ها، اعم از کوچک و بزرگ، است. ما با این بی احتیاطی ها و عدم رعایت امنیت کاری، باعث ایجاد تداخل در کار خود می شویم. و چه ضرری بالا تر از دست دادن مشتریان ثابت.
  • چهارمین و آخرین مورد؛ پایه و اساس هر رابطه ای چه مشتری و صاحب کار و چه کارفرما و کارکن، اعتماد است. اگر با اتفاقی جه به حق و چه ناحق این اعتماد از بین برود، رابطه هم مانند ساختمانی که فرو می ریزد، از هم خواهد پاشید. حال اگر این پایه و اساس محکم بنا شود، رابطه به مسیر خود با قدرت ادامه خواهد یافت؛ اما اگر مشکلی در این میان پیش بیاید و این رابطه و اعتماد از دست برود، دیگر به سادگی بازسازی نخواهد شد و هزینه ای گزاف خواهد داشت. چه سمی بد تر از بی احتیاطی و عدم احترام به امنیت یک دیگر برای این روابط وجود دارد؟

تجهیزات ضد انفجار چیست؟

تجهیزات ضد انفجار یا بطور دقیق تر تجهیزات مقاوم در برابر انفجار به وسایلی گفته می‌شود که از وقوع انفجارها به وسیله گازها، مواد سمی، گردوغبارهای قابل اشتعال و مواردی از این قبیل با استفاده از فرآیندهایی جلوگیری می‌کند. استفاده از تجهیزات ضد انفجار به منظور تامین امنیت اماکن در دنیا بسیار متداول است و با علامت اختصاری Ex درشناخته می‌شود که در واقع مخفف Explosion proof equipment است و ضد انفجار به انگلیسی با همین عنوان شناخته می‌شود.

استاندارهای تجهیزات ضد انفجار

می‌دانید که ایجاد آتش وابسته به وجود موارد زیر است:

  • هوا یا اکسیژن
  • مواد سوختنی (با مواد سوختی اشتباه نشود)
  • حرارت و گرما

در یک نگاه تجهیزات ضد انفجار در برابر این موارد مقاوم است.

از آنجایی که این تجهیزات باید قابل شناسایی باشند و هر تولیدکننده‌ای نتواند ادعای غیرقابل اثباتی درباره ساخت انواع تجهیزات ضد انفجار داشته باشد، باید استانداردهایی برای آن وضع شده باشد. برای همین این تجهیزات دارای استاندارد ضد انفجار Ex هستند که در سراسر دنیا شناخته شده‌اند و هر تولید‌ کننده‌ای باید برای محصول خود این استانداردها را دریافت کند؛ در غیر این صورت نمی‌توان به آن‌ها تجهیزات ضد انفجار گفت.

تجهیزات ضد انفجار در صنعت روشنایی

مسئولیت اجتماعی و انسانی ما در شرکت صنایع روشنایی جهان نور ایجاب می‌کند تا به عنوان یکی از قدیمی ترین عضو صنعت روشنایی گام مهمی در تامین امنیت اماکن و در نهایت حفظ جان و مال هموطنان عزیز بخصوص آتش نشانان فداکار بردارد. به همین جهت پروسه تولید چراغ روشنایی ضد انفجار در جهان نور آغاز گشت و با سفر و بررسی میدانی تکنولوژی های روز دنیا و همچنین طی تمام مراحل دریافت مجوزهای داخلی و بین المللی اقدام به راه اندازی خط تولید صد درصد ایرانی چراغ ضد انفجار با نام تجاری ویکتور نمود.

ویکتور جزو معدود تجهیزات ضد انفجار کاملا ایرانی است که با اجزای آن با طراحی خاص و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تولید شده است.

برای آشنایی بیشتر با ویکتور می توانید اینجا کلیک کنید.

 

منابع:

common-causes-of-industrial-fires-and-explosions-in-2020

https://www.pigaseshop.ir/explosion-proof-equipment