از الکترولایت تا جهان‌نور

از چراغ های ساده تا ضدانفجار در صنعت روشنایی

حوزه ی اصلی فعالیت شرکت جهان نور چراغ ها و پایه‌های روشنایی مانند چراغ های ضد انفجار است، اما قبل از اینکه به صورت دقیق وارد جزئیات شویم، ابتدا به تاریخچه مختصری از صنعت روشنایی اشاره می‌کنیم

تاریخچه برق و صنعت روشنایی

در گذشته جز شمع چیزی برای روشنایی نبود. بعدها چراغ نفتی و دیگر وسایل روشنایی پیدا شدند. اما همیشه انسان حس میکرد نیرویی در جایی وجود دارد که می‌توانست به زندگی بی نور او خورشیدی همیشگی بدهد. در سال 1600 ویلیام گیلبرت مطالعاتی را در رابطه با الکتریسیته و مغناطیس آغاز کرد. این مطالعات در ادامه با کار بنجامین فرانلکلین و آزمایش کلید و بادکنک در هوای طوفانی ادامه داد. پس از این آزمایش وی مطمئن شد که الکتریسیته نیروی خاصی دارد که قابل استفاده می‌باشد.

پس از یک سده و در قرن نوزدهم افراد مختلفی چون ادیسون، فراری و تسلا در رابطه با این موضوع تحقیقاتی گستره انجام دادند. این تحقیقات در نهایت نتایج مثبتی داشتند و در این قرن سریع‌ ترین پیشرفت ها را در زمینه ی برق و شروع صنعت روشنایی تجربه کردند.

اگرچه از سال 1800 برق به عنوان یک واکنش شیمیایی شناخته می شود اما با قیمت این روزها قابل استفاده نبود و هزینه های فراوان داشت. در سال 1878 ادیسون مفهومی از برق را کشف کرد که به درک امروز ما از نیروی روشنایی و انجام دهنده ی بسیاری از کارها بسیار نزدیک است. در ژانویه 1880 اولین نیروی برق در یک لامپ، پس از 660 تلاش ناموفق جریان یافت و جهان تاریک آن روزها به دنیای روشن امروز بدل شد و زمینه ساز ایجاد یک صنعت نوین، با نام صنعت روشنایی گردید

صنعت روشنایی

تاریخچه صنعت روشنایی در ایران 

در سال 1284 یکی از سرمایه داران مولدی را خرید تا قسمتی از تهران را روشن کند. این اتفاق اولین روشنایی در ایران بود اما همچنان برق در ایران وارد نشده بود. در سال 1316 برای اولین بار برق در مناطق محدودی از تهران جریان یافت تا برای اولین بار به صورت شبانه روزی مردم برق را تجربه کنند (منبع). کم کم شرکت های متعددی در زمینه الکتریک و صنعت روشنایی آغاز به کار کردند. در سال 1345 شرکت جهان نور به عنوان یکی از اولین شرکت های خصوصی تولید محصولات صنعت روشنایی تاسیس شد. این شرکت در ابتدا کار خود را با نام الکترولایت آغار کرد و امروز در اواسط پنجمین دهه ی فعالیت خود است.

از فعالیت های تولیدی این شرکت در صنعت روشنایی می توان به ساخت و تولید انواع چراغ های صنعتی، ضدانفجار ، اداری، تجاری و مسکونی و نیز پایه های روشنایی اشاره کرد. این شرکت افتخار همکاری با بزرگترین سازمان های دولتی و خصوصی کشور مانند شرکت نفت و پتروشیمی ها و قرارگاه خاتم الانبیا و… را دارد.

قدمت جهان نور

نوآوری، قدمت و تخصص در صنعت روشنایی

امروز که اینجا ایستاده ایم جهان نور پنجاه و پنجاهمین سال کار خود را آغاز کرده است. بیش از نیم قرن افتخار خدمت به مشتریان  ره آورد این سال ها بوده است. اما این قدمت و تاریخچه بلند بالا این شرکت مانع به روز بودن و همراهی با تغییرات روز دنیا نشده است.

هر محصولی که شرکت جهان نور طراحی و تولید می کند از محصولات ضد انفجار  و پایه روشنایی تا محصولات اداری و تجاری، از به روز ترین تکنولوژی های دنیا در عرصه روشنایی بهره می برند. اصل اول در شرکت جهان نور به کار گیری مواد اولیه باکیفیت و مرغوب و تجهیزات تولیدی و آزمایشگاه به روز و همگام با آخرین تغییرات تکنولوژیکی جهان، همکاری با شرکت های تراز اول جهان و در نهایت محصول با بالاترین سطح کیفیت و نوآوری  محصول در حوزه تخصصی خود می باشد.

اصل دوم در شرکت جهان نور به کارگیری افراد با تخصص و شایستگی بالا در بخش های مختلف و همکاری با منابع انسانی خود در جایگاه شغلی مناسب ایشان می باشد. این اصل به قدری مهم است که فرایندی دقیق و چندمرحله ای برای استخدام افراد در حتی ساده ترین پست های شغلی به کار گرفته می شود تا مناسب ترین منابع انسانی برای ارائه خدمات به مشتریان انتخاب شوند.

ما فعالیت های تولیدی خود در راستای خدمات به مشتریان محترم را به قدری مهم و اعتماد آن ها را به قدری ارج می نهیم که اولویت اول و آخر ما احترام به اعتماد مشتریان و حفظ آن است و خوشحالیم که اکنون توانسته ایم حافظ خوبی برای اعتماد مشتریان محترم باشیم.  . این اعتبار 55 ساله که حاصل اعتماد مشتریان است از جنس روزها و سال ها تلاش موسس، مدیران و کلیه منابع انسانی خانواده جهان نور بوده که به آن می بالیم.

صنعت روشنایی

جوایز جهان نور

نوآوری‌های جهان نور در صنعت روشنایی

چراغ های ضد انفجار (explosion proof)

شرکت صنایع روشنایی جهان نور همواره به مسائل محیط پیرامون توجه داشته و به دنبال راه حل آن بوده است. یکی از مسائل عدیده که در صنایع مختلف به خصوص صنعت نفت و پتروشیمی وجود دارد،  محیط های مستعد خطر و تجهیزات برقی مورد استفاده در این محیط ها است. در صورتی که تجهیزات ضدانفجار در این محیط ها کیفیت لازم را نداشته باشند موجب بروز انفجار و اتفاقات ناگوار خواهند شد. از طرفی با توجه به از بین رفتن توافق برجام و نیز لزوم پیگیری اقتصاد مقاومتی و تولید ملی ، ساخت و تولید چراغ روشنایی تخصصی ضدانفجار به عنوان یک نیاز مهم در محیط پیرامونی شناسایی شد.

با توجه به این مسائل شرکت جهان نور تصمیم گرفت تا این مشکل را با راهی ایمن و تخصصی تر حل کند. در همین راستا چراغ ضدانفجار را با برند ویکتور طی چهار سال طراحی و سرانجام در سال 1398 موفق به اخذ گواهینامه این محصول از مراجع مورد تایید اروپا گردید.

این اتفاق گامی بلند در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان ، اعتلای اقتصادی کشور، افزایش قدرت و ظرفیت تولید داخل، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از 800 نفر به صورت سالانه بود. همچنین ساخت و تولید این محصول می تواند باعث کاهش خروج بیش از 4 میلیون دلار ارز از کشور شود.

مشخصات چراغ ضد انفجار ویکتور:

– 98 درصد ثبات کارایی و بازدهی روشنایی

– پخش نور مناسب و بهینه جهت سایت های پتروشیمی و پلایشگاهی

– طول عمر بیشتر نسبت به نمونه های خارجی

– قابلیت نصب با حالت های مختلف با توجه به گستردگی متعلقات نصب محصول

-مقاوم در برابر ارتعاشات صنعتی

– قابلیت به کارگیری در کلیه محیط های مستعد خطر ZONE 1, ZONE 2, ZONE 21, ZONE 22

چراغ ضد انفجار ویکتور

چراغ های ضد نم و گرد و غبار (Water proof)

برخی از فضا ها همواره مشکل رطوبت یا گرد و غبار دارند. به عنوان مثل محیط هایی مثل استخر های سرپوشیده می بایست در ماه چندین بار لوازم روشنایی خود را بخاطر آسیبی که رطوبت به آن ها وارد می کند، تعویض کنند. این بار شرکت جهان نور با شرکت اسپانیایی زالوکس برای حل این مسائل قراردادی امضا کردند تا به عنوان تنها نماینده این شرکت در ایران فعالیت کنند و چراغ های واترپروف را تحت لیسانس این شرکت طراحی و تولید کنند.

چراغ هایی که تحت لیسانس این شرکت طراحی و تولید می شوند تنها بخشی از تولیدات چراغ های واترپروف شرکت جهان نور می باشد.

چراغ های روشنایی LED

در دنیای تجارت امروز شرکت هایی  موفق هستند که بتوانند از هزینه های خود بکاهند بدون اینکه از کیفیت محصولات خود کم کنند. این اتفاق، یعنی کاهش هزینه ها، گاهی باعث می شود حتی کیفیت بالاتر برود.

یکی از راه های کاهش هزینه ها، صرفه جویی در هزینه های متغیر است. هزینه هایی مثل آب و برق. شرکت جهان نور با آگاهی از اهمیت این موضوع به عنوان یک شرکت به روز طرح هایی نوآورانه برای کاهش مصرف برق و درنتیجه کاهش هزینه های شرکت ها و کارخانه ها در نظر داشته و به بوته ی عمل نشانده است.

چراغ های روشنایی LED علاوه بر استفاده از ماژول های LED مناسب با بالاترین بهره نوری و مصرف انرژی کمتر، با طراحی منحصر به فرد اجزا اپتیک چراغ های روشنایی بهینه ترین خروجی نور را برای مشتریان محترم فراهم آورده است.

چراغ های روشنایی LED شرکت جهان نور امروزه یکی از محبوب ترین و اولین خریدهای مدارسی است که به دانش آموزان خود اهمیت می دهند. زیرا این چراغ ها علاوه بر بهره نوری بالا، مطابق با استاندارد های روشنایی محیط های آموزشی و اداری طراحی شده اند.

از طرفی دیگر در فصول گرم سال یکی از سختی های مشاغل گرمای بیش از حد است. چراغ های LED بدون تولید گرما (اتلاف انرژی) محیط اطراف خود را روشن می کنند. این نکته در محیط های صنعتی و کارخانه ای که دستگاه های مختلف تولیدی را  در خود جای داده، بیشتر معنا می دهد. برای مثال در محیط هایی که با کوره ای آهنگری در ارتباط هستند مثل ذوب آهن یا صنایع ماشینی روزانه گرما به بیش از 50 درجه می رسد. حال با استفاده از چراغ های روشنایی LED می توان این دما را تا 45 پایین آورد.

برای مشاهده لیست کامل محصولات شرکت صنایع روشنایی جهان نور روی لینک کلیک کنید.