هرآنچه که در مورد چراغ ضد انفجار باید بدانید

 

با توجه به تخصصی بودن دانش ساخت چراغ ضد انفجار و همچنین پیشرفت تکنولوژی در بکارگیری تجهیزات ایمن در محیط های خطرناک، برآن شدیم تا به زبان ساده به مهمترین سوال‌های شما  پاسخ دهیم و اطلاعات به روز متخصصان جهان نور را با مخاطبان به اشتراک بگذاریم

چرا چراغ ضد انفجار؟

روشنایی ضد انفجار در کلیه مشاغلی که در محیط های خطرناک فعالیت می کنند و یا اماکن و  نقاطی که گازها و بخارات بالقوه انفجاری وجود دارد ، کاربرد دارد . کارکنان شاغل در یک محیط خطرناک دائماً در معرض خطر انفجارهای احتمالی هستند که در صورت عدم اجرای صحیح اقدامات احتیاطی ایمنی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل در بساری از کشورها استفاده از تجهیزات ضد انفجار بخصوص روشنایی ضد انفجار جزو الزامات قانونی کار در محیط خطرناک می‌باشد.

بنابراین ، ضروری است که شما درک کنید که چرا استفاده از روشنایی ضد انفجار می تواند به سود تجارت و ایمنی کارکنان شما باشد. با این حال ، تعریف اینکه روشنایی ضد انفجار چیست و تفاوت آن با وسایل روشنایی استاندارد چیست ، می تواند گیج کننده باشد. هدف این مقاله ارائه مروری جامع در مورد نورپردازی ضد انفجار است که به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری برای تجارت خود تصمیم بگیرید

چراغ ضد انفجار چیست؟
در سیستم های روشنایی و چراغ‌ها ممکن است جرقه هایی وجود داشته باشد که به طور بالقوه می توانند گازهای قابل اشتعال و منفجره  در جو را مشتعل کنند. بنابراین ، روشنایی ضد انفجار به تجهیزات روشنایی مقاوم در برابر انفجار اطلاق نمی شود بلکه به ظرفیت جلوگیری از وقوع انفجارهای خارجی در یک مکان خطرناک اشاره دارد.

یک وسیله روشنایی ضد انفجار معمولاً در یک قاب ضخیم قرار دارد که معمولاً از یک ماده محکم مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود. همچنین به محفظه شیشه‌ای بسیار بادوام مجهز شده اند که می توانند شرایط سخت کاری را تحمل کرده و از ترک خوردگی که منجر به نشت می شود، جلوگیری کند. شرکت جهان نور نیز در چراغ ضد انفجار ویکتور از تکنولوژی شرکت های دانش بنیان ایرانی جهت ساخت محفظه شیشه ای استفاده نموده است

چراغ ضد انفجار

ساختار چراغ ضد انفجار چگونه است؟

در یک روشنایی استاندارد ، لامپ ، کنتاکت ها ، سیم کشی ها و هر کلید دیگری مستقیماً در معرض جو محیطی قرار می گیرند. جرقه ناشی از یک تماس شل یا حرکت کلید و حتی گرمای لامپ می تواند برای شعله ور شدن یک فضای قابل اشتعال کافی باشد. در یک روشنایی ضد انفجار ، هرگونه اتصالی یا جرقه فقط درون محفظه اصلی رخ می دهد و از انتقال آن به بیرون و محیط نا ایمن جلوگیری می‌شود. به عبارت دیگر اجزای یک چراغ روشنایی ضد انفجار برای جلوگیری از فرار جرقه ها یا شعله های احتمالی از استراکچر داخلی ، محصور شده اند.

تضمین کیفیت چراغ و ایمن بودن آن چطور حاصل می‌شود؟

برای تضمین کیفیت و ایمنی چراغ ضد انفجار استانداردهای تخصصی و زون بندی های متعددی صورت گرفته که در کاتالوگ محصول ویکتور به طور کامل به آن اشاره شده اشت اما بطور کلی دو اقدام توسط شرکت‌های صنایع روشنایی انجام میگیرد

      • رعایت استانداردها و دریافت گواهینامه از مراکز محلی و بین المللی
      • انجام آزمایش‌های محیطی محصولات بصورت تصادفی، نمونه ای و یا کلیه آنها

ما در شرکت جهان نور به عنوان اولین تولیدکننده روشنایی ضد انفجار ساخت ایران، ضمن دریافت کلیه گواهینامه‌های داخلی و خارجی، تک تک چراغ‌های ویکتور را در آزمایشگاه مرکزی کارخانه تحت تست های مختلف قرار می‌دهیم.

چراغ ضد انفجار چقدر دوام دارند ؟
یک چراغ ضد انفجار نسبت به نمونه روشنایی استاندارد معمولاً دوام بالاتری دارد. از آنجا که وسایل روشنایی ضد انفجار اغلب با مواد محکم و سنگین تر ساخته می شوند ، قادر به مقاومت در برابر محیط های نامساعد کار هستند. این بدان معناست که چراغ های ضد انفجار به راحتی سایر وسایل روشنایی استاندارد آسیب نخواهند دید که این امر باعث می شود گزینه بهتری برای کار در فضاهای نا ایمن باشد. بنابراین ، دوام بالای وسایل روشنایی ضد انفجار به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و بازسازی کسب و کار شما کمک می کند.

چراغ ضد انفجار ویکتور

آیا در حمل و نقل و نصب محدودیتی وجود دارد؟
چراغ های ضد انفجار به دلیل ساخته شدن با قاب قوی تر و لنزهای شیشه ای ضخیم تر ، در برابر لرزش ها بسیار مقاوم هستند. این امکان را برای حمل و نقل بیشتر فراهم می کند زیرا چراغ های ثابت می توانند توسط لیفتراک یا سایر ماشین آلات حمل و نقل از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند بدون اینکه هیچ آسیبی ببینند. از طرف دیگر ، بسته بندی اصولی و ایمن روشنایی ضد انفجار، توسط شرکت‌های حرفه‌ای تولید روشنایی ضد انفجار صورت میگیرد.

بنابراین چراغ ضد انفجار قابل حمل تر از چراغ های استاندارد هستند ، که این امر را به گزینه ای ایده آل برای مشاغلی تبدیل می کند که برای کار به روشنایی قابل حمل (موبایل) نیاز دارند.

کارایی و بازده نوری چراغ ضد انفجار چگونه است؟
چراغ های LED ضد انفجار در مقایسه با وسایل روشنایی سنتی از انرژی کمتری برخوردار هستند. یک چراغ LED ضد آب تقریباً 90 درصد انرژی کمتری نسبت به یک وسیله روشنایی استاندارد مصرف می کند. این بدان معنی است که چراغ های LED ضد انفجار قادر به کار در سطح اصلی روشنایی خود هستند و می توانند تا 100000 ساعت دوام داشته باشند. به همین ترتیب ، طول عمر چراغ های LED ضد انفجار نسبت به وسایل روشنایی معمولی بیشتر است. بنابراین ، نصب چراغ های LED ضد انفجار به شما امکان می دهد در هزینه های بهره برداری و تولید صرفه جویی کنید.

میزان انتشار گرما به چه صورت است؟
چراغ های LED ضد انفجار نیز به لطف ویژگی های صرفه جویی در گرما ، گرمای کمتری از خود ساطع می کنند. این به طور کلی احتمال تولید جرقه را کاهش می دهد ، به این معنی که گازهای قابل اشتعال و بخارات در مکان های خطرناک مشتعل نخواهند شد.

آیا این محصولات با محیط زیست سازگارند؟

روشنایی ضد انفجار ضمن صرفه جویی در انرژی ، حاوی مواد سمی یا مضر مانند جیوه و سرب نیستند که برای محیط زیست مضر باشند. بنابراین ، استفاده از چراغ ضد انفجار به جای وسایل روشنایی سنتی به کسب و کارها امکان سازگاری با محیط زیست را نیز می دهد.

چراغ ضد انفجار

نتیجه گیری
ما به عنوان کارشناسان صنعتی ، مزایای بی شماری را که روشنایی ضد انفجار می تواند برای تجارت شما به همراه داشته باشد ، درک می کنیم. بنابراین ، به شما بسیار توصیه می کنیم که از چراغ ضد انفجار استفاده کنید ، به خصوص اگر شما در یک مکان محدود در یک مکان خطرناک فعالیت می کنید. علاوه بر این ، دید کم و تحرک فضاهای محدود مانند سکوهای نفتی و کارخانه های پتروشیمی ، نصب سیستم های ضد انفجار را برای انجام تعمیر و نگهداری و بازرسی ضروری می کند.

شرکت جهان نور با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنعت روشنایی، محصول ویکتور را مطابق با دستورالعمل ها و استانداردهای دقیق صنعتی بصورت کاملا ایرانی تولید نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در مورد سیستم روشنایی ضد انفجار ، با تیم فروش  تماس بگیرید.